Foreningen

Dansk Yoga forening

Foreningen Dansk yoga blev dannet i 1970 ud fra ideen om at danske yogalærere skulle slutte sig sammen og arbejde på at tilpasse yogaen til dansk kultur og levevis. Yoga skulle være for alle mennesker i alle aldre uanset indstilling, fri af religion. Der skulle ikke være en Guru, og man kunne som lærer lade sig inspirere af yogalærere fra hele verdenen. Således blev Dansk Yoga dannet.

Foreningen har nu eksisteret i 50 år. Fra guruorienteret, eksotisk og lidt fremmedartet er Yoga i dag alment kendt og anerkendt. Der findes et vidt spænd af tilbud, og en stor del af Danmarks befolkning deltager på yogahold med kropsøvelser, åndedræt og afspænding i centrum.

Dansk Yoga er garant for kvalificeret undervisning. Du kan være sikker på at hver lærer møder dig med høj faglig grundighed og individuelt tilpasset undervisning.
Du kan finde en underviser her

Foreningens bestyrelse arrangerer en årlig weekend med mulighed for 3 dages yoga med generalforsamling og sociale events. Bestyrelsen forvalter hjemmeside og marketingbudget og svarer på alle henvendelser internt som eksternt. Derudover samarbejder foreningen med yoga uddannelsen, deltager på undervisningsweekend, holder møder og fører tilsyn med den årlige eksamen.

Hvorfor være med i en forening?

– Når du er tilmeldt uddannelsen er du med i foreningen som passivt medlem og når du bliver færdiguddannet går du over til at være aktivt medlem

Løbende arrangementer

Vi er en aktiv forening, og vi mødes ml. 3 og 6 gange om året i egne lokale grupper eller på tværs af landet. Foreningen er båret af medlemmernes aktive engagement, og vi er fælles om at arrangere workshops med egne eller eksterne undervisere. Dansk Yogas egne undervisere er en kæmpe ressource, og foreningens arrangementer højner til stadighed standarden med efteruddannelse og workshops i blandt andet Yin yoga, Restorative yoga, læren om fascia og bevægelighed, samt alle de store temaer omkring gigt, ryg, vejrtrækning, stress, alignment etc.

En gang årligt mødes vi til yogaweekend i Middelfart. Over tre dage dyrker vi yoga, afholder generalforsamling, nyder socialt samvær og sparring. Det årlige møde er stort, og der er derfor ofte gjort brug af at hente ’store navne’ ind. Vi er med tiden blevet undervist af blandt andre Simon Krohn, Göran Boll, Tara Fraser, Rosella Baroncini, Iris Schneider, Ulrika Norberg, Esther Ekhart og mange andre danske som udenlandske undervisere.

"Jeg er i et fag jeg virkelig holder af, og jeg bliver nok aldrig helt færdiguddannet. Undervisning bliver aldrig status quo, fordi de mennesker jeg møder derude på måtterne alle er forskellige. Deltagerne har alle forskellige aldre, forskellige historier, årstidernes cyklus er i konstant ændring, ny viden kommer frem og gamle erfaringer skal måske erfares på ny. Jeg kan til stadighed udøve ’begynders sind’ i yogafaget og blive overrasket over nye opdagelser og feedback. Og det gælder både når jeg selv underviser, som når jeg modtager yogaundervisning. Jeg har et stort behov for selv at blive undervist og at blive inspireret, men også at dele mine erfaringer, høre andre kollegers mening og bare nørde med faget. I yogalokalet er jeg alene, men i foreningen møder jeg et fællesskab og et ligesind, og en fantastisk diversitet i de veje vi har valgt at følge. Det er super spændende og virkelig inspirerende. Derfor er jeg rigtig glad for at være med i foreningen Dansk Yoga."

Louise Rosendahl, formand for Dansk Yoga